Draagrecht uniform.


Maar als je dienst (al lang) verlaten hebt, mag dat dan?
Het dragen van een uniform zonder dat je daartoe gerechtigd bent is strafbaar gesteld in artikel 196 en 425c van het Wetboek van Strafrecht.

Er bestaat echter een "Regeling Statusvoorrechten Gewezen Militairen" waarin bepaald is dat als iemand minimaal 15 jaar in militaire dienst geweest is (beroeps, dienstplichtig of reservist), hij gerechtigd is het uniform te blijven dragen.

Er is wel bepaald dat het uniform moet voldoen aan de vigerende kleding voorschriften.